G-LF7YX0XM5S פורטל הישראליאנה
top of page
  • תמונת הסופר/תAmikam salant

פורטל הישראליאנה



פורטל זה הוקם לכבוד יום העצמאות ה-75 לישראל (אפריל 2023), במטרה לתעד ולהנגיש באופן ידידותי וחינמי מידע מקיף (ויזואלי וטקסטואלי) על הגופים והאנשים הללו ועל החומרים יקרי הערך שנמצאים ברשותם. הפורטל מהווה גם מעין מוזיאון וירטואלי של תרבות היומיום הישראלית לדורותיה (בדגש על תרבות מוחשית ופופולרית). החומרים באתר נאספים ממגוון רחב של מקורות: ספריות, מאגרי מידע, ארכיונים, מוזיאונים, גלריות, חנויות ענתיקות/וינטג'/יד שניה, אספנים, צלמים, מדריכי תיירות, אמנים, מעצבים, והציבור הרחב (בעיקר חובבי וינטג' ונוסטלגיה).


בניגוד לרוב מאגרי המידע הסוציו-היסטוריים, פורטל הישראליאנה לא מסתפק במידע גולמי, אלא מציג תערוכות נושאיות שמספרות סיפור רחב ומובנה יותר. כך למשל, מרכז כרמל למורשת דרוזית – שמספר בין השאר את סיפורה ההרואי של האישה האמיצה שהקימה את המוזיאון; בית הבראה לצעצועים - שמדגים כיצד פינת וינטג' צומחת לפרויקט חינוכי נייד; או תוויות למזוודות - אוסף אזוטרי לכאורה שמספר סיפור רחב על תולדות בתי המלון בישראל.


חשוב לציין כי רוב הארכיונים והמוזיאונים מחזיקים בתמונות ומסמכים שמתמקדים בנושא מסוים או במקום מסוים. הפורטל מאפשר יצירת תערוכות דיגיטליות משותפות סביב נושאים מרכזים (למשל, תרבות המסעדות בישראל, צעצועים בישראל, התחבורה הציבורית בישראל, מדים בצה"ל וכדומה).


מבנה הפורטל ותכולתו


הפורטל נבנה על פלטפורמת WIX בשל המוניטין הטוב של החברה, הידידותיות של המערכת, מקום האחסון הרחב והייעוץ היעיל שהחברה מספקת למנויים בזמן אמת. כל החומרים באתר עובדו והועלו בינתיים על-ידינו בלבד ובהתנדבות מלאה (ללא כל סיוע חיצוני). אנו אסירי תודה לאספנים, למנהלי מוזיאונים וארכיונים, לבעלי חנויות ובתי מכירות ולצלמים שתורמים לנו בשמחה ובנדיבות תמונות ומידע.


פורטל הישראליאנה כולל כבר למעלה מאלף תערוכות צילומים ודפי מידע. הוא גדל ומתעדכן על בסיס יומי ומשרת מגוון צרכנים: מורים, תלמידים, מדענים, אנשי תקשורת, פעילים חברתיים, אמנים וחובבי נוסטלגיה ווינטג'. כל תערוכה עוסקת בנושא ספציפי הקשור לחיי היומיום של ישראל בתקופת היישוב וקום המדינה. התערוכות מסודרות על פי 24 קטגוריות נושאיות לנוחות הגולשים: מוזיאונים וגלריות; שווקים וחנויות; אספנים ואוספים; ארכיונים; מזון ומשקה; משפחה וחינוך; מוזיקה; כלי תקשורת; אופנה ולבוש; דואר וטלפון; תחבורה וניידות; פוליטיקה ומנהיגות; בטחון; אמנות פנאי ובידור; רפואה; החי והצומח; ספורט; ספרים; מגורים; דת עדה ולאום; קיבוץ ומושב; קנייה וחיסכון; תיירות; תעשייה ומלאכה.


לכל תערוכה מוצמדת הקדמה שכוללת אחת משתי אפשרויות: קישור למקור מידע אינטרנטי רלוונטי קיים או קישור לדף מידע או מאמר שהוכן במיוחד עבור התערוכה בפורטל.

לשונית מאמרים מאגדת את דפי המידע שמלווים את תערוכות הצילומים וכן מאמרים קצרים או סקירות נרחבות על מסורות ומוסכמות בתחומים שונים שנוגעות לכלל החברה הישראלית, או ייחודיות לקבוצות ומגזרים בתוכה.

שתי לשוניות נוספות מקשרות לסקירה מקיפה על תחום הישראליאנה ולמבוא על אספנות ישראלית.


על היזמים ומנהלי הפרויקט

- פרופ' עוז אלמוג הוא היזם, העורך המדעי ומנהל המיזם.

- ד"ר תמר אלמוג היא המנהלת הפדגוגית של המיזם.

פרופ' עוז אלמוג הוא היסטוריון וסוציולוג מהחוג ללימודי ישראל; ד"ר תמר אלמוג היא מומחית לתרבות צעירה ולהוראה אלטרנטיבית מהחוג למדעי הלמידה וההוראה. שניהם חברי סגל וותיקים באוניברסיטת חיפה ונמנו בעבר (2007-2016) על צוות החוקרים הבכירים במוסד שמואל נאמן למדיניות ציבורית בטכניון.


תמר ועוז מגיעים לפרויקט הישראליאנה עם ניסיון עשיר שכולל פרסום עשרות מאמרים וספרים העוסקים בתרבות הפופולרית בישראל, לצד מאות שיעורים והרצאות הקשורים לתחום (באקדמיה ומחוצה לה).


ב-2008 הקימו השניים את פורטל המידע "אנשים ישראל – המדריך לחברה הישראלית" שהקדים את זמנו (מבחינה טכנולוגית ותכנית) ושירת אלפי גולשים (50,000 כניסות בחודש). הפורטל הזה, שנבנה בזמנו על ידי חברת RED ID, הופעל בחסות מוסד שמואל נאמן למדיניות ציבורית בטכניון וקתדרת אונסקו הבינלאומית "למחקר ולימוד תרבויות באמצעות האינטרנט" באוניברסיטת חיפה (תמר ועוז עמדו בראש הקתדרה).



125 צפיות0 תגובות
bottom of page