G-LF7YX0XM5S המיזם הדיגיטלי המשותף של גוגל והספריה הלאומית
top of page
  • תמונת הסופר/תAmikam salant

המיזם הדיגיטלי המשותף של גוגל והספריה הלאומית


בין הספרייה הלאומית לגוגל מתקיים שיתוף פעולה שתכליתו סריקת 120,000 ספרים מאוסף הספרייה, המיזם מתוכנן להימשך כשנתיים. המיזם יגדיל במידה ניכרת את מספר הספרים העבריים בגוגל ספרים (Google Books) ובמאגר הספרים הסרוקים המקוטלגים באוסף הספרייה. הספרייה הלאומית היא המוסד הראשון בישראל שגוגל (Google Arts and Cultures) בחרה לשתף במיזם האינטראקטיבי המקוון שלה Once Upon a Try'.



לדבר ירון דויטשר , מנהל האגף להנגשה דיגיטלית בספרייה הלאומית בספרייה הלאומית יש 4 מיליון כותרים באוסף הספרים המודפסים, נכון לחודש מאי 2022 הם סרקו 150,000 ספרים בעלי זכויות יוצרים ( כלומר , ספרים שכבר לא מוגנים על פי דיני זכויות היוצרים עד 1940 ) . מדובר בספרים שיצאו לאור בין המאה ה-16 לשנות ה-40 של המאה ה-20.


בשיתוף עם חברת גוגל העבירו לאחרונה בכמה מכולות אלפי ספרים מודפסים למרכז הסריקה של גוגל באירופה . מדובר בפעולה לוגיסטית לא פשוטה שתלויה באוניות , משאיות ושרשרת לוגיסטית.

הספרים מצולמים ונסרקים בטכנולוגיה מיוחדת, שאמורה להבטיח שמירה על שלמותם של הספרים. לאחר מכן, הם מוחזרים לספרייה הלאומית בתהליך קפדני המאפשר להחזירם למיקומם המדויק.

"זו אופרציה יוצאת דופן מבחינת גוגל, לראשונה הם משנעים ספרים דרך הים. יש עלויות גדולות של לוגיסטיקה, ביטוח ומכס – את הכל הם משלמים", אומר דויטשר. התהליך החל לפני כמה חודשים, כשבכל משלוח מועברים 7,500 ספרים. הוא צפוי להסתיים בעוד כשנה וחצי. דויטשר מבהיר כי הספרים הנדירים ביותר אינם נשלחים לגוגל, אלא נסרקים בארץ על ידי הספרייה עצמה, כדי למנוע סיכון לנזק או אובדן של אוצרות תרבותיים והיסטוריים יקרי ערך."



רקע


פרויקט גוגל ספרים התחיל לפני כ-15 שנה, במטרה שאפתנית של סריקה והנגשת כל הספרים בעולם. החברה החלה לסרוק ולהעלות לרשת מיליוני ספרים ולהציעם כחלק ממנוע החיפוש של הפרויקט. עם זאת, הפרויקט נתקל בקשיים בתחילת העשור הנוכחי, לאחר שגוגל ספגה תביעות משפטיות מצד סופרים ומפיצים שטענו כי העלאת התכנים לרשת מפרה את זכויות היוצרים שלהם. המאבק המשפטי האט את המיזם, אך בשנים האחרונות, לאחר הסדר משפטי, גוגל חידשה אותו והודיעה באחרונה על כך שסרקה כבר כ-40 מיליון ספרים ב-400 שפות.



bottom of page