G-LF7YX0XM5S ספריות צללים דיגיטליות : המקרה של ספריית Z
top of page
  • תמונת הסופר/תAmikam salant

ספריות צללים דיגיטליות : המקרה של ספריית Z

למד , חקר והתנסה : עמי סלנט , מידען

מהי ספריית צללים?

המונח "ספריית צל" מתייחס לארכיון דיגיטלי המאחסן חומר נגיש לציבור, אך לרוב נסתר או קשה לאתר בדרך אחרת.

ספריית צל היא ספרייה שאינה מוכרת רשמית על ידי מדינות ומוסדות . היא נוצרת, לעתים קרובות כתגובה לצנזורה או הגבלות על גישה למידע אקדמי ודיגיטלי. ספרית הצל הדיגיטלית הידועה ביותר היא Sci-Hub היא נחשבת ספריית צל מכיוון שהיא מספקת גישה חופשית למאמרים ומאמרים אקדמיים. היא אינה מזוהה עם אף מוסד או ממשלה, והיא אינה גובה תשלום עבור שירותיה. Sci-Hub זכתה לשבחים על הנגשת ידע לכולם, ללא קשר ליכולת התשלום שלו. עם זאת, כמה מבקרים טוענים שSci-Hub אינה חוקית וכי היא מערערת את המודל העסקי של כתבי העת האקדמיים.

היא נוצרה בשנת 2011 על ידי אלכסנדרה אלבקיאן, סטודנטית לתואר שני למחשבים בקזחסטן שהייתה מתוסכלת מהעלות הגבוהה של כתבי עת אקדמיים.

החל מאוקטובר 2020 הספרייה הדיגיטלית Sci-Hub כבר אינה פעילה ( מעריכים שהיא הועתקה בשלמותה ל Z LIBRARY ).



ספריית הצל Z-Library



ספריית Z היא שיבוט דיגיטלי של Library Genesis, ספריית צללים פופולרית המאפשרת למשתמשים לשתף ספרים, מאמרים מתוך כתבי עת אקדמיים וטקסטים אקדמיים באמצעות שיתוף קבצים.

כאמור , רוב החומרים של Z-Library מגיעים מהספרייה Library Genesis , עם זאת, אנשים יכולים לפרסם ולהעלות מאמרים דיגיטליים ישירות לאתר.

לפי הסטטיסטיקה הזמינה בפלטפורמה, יש להם 84,837,646 מיליון מאמרים ו-10,840,849 מיליון ספרים נכון לכתיבת שורות אלה. אתה יכול ליצור חשבון בחינם ולהתחיל להוריד ספרים או מאמרים תוך זמן קצר.

אבל זה לא הכל. Z-Library גם מבטיחה להיות מאגר המאמרים המדעיים וספריית הספרים האלקטרוניים הגדולים בעולם...

ספריית Z הוקמה כבר בשנת 2009 ומאז היא מתרחבת במהירות כל הזמן !!!!!!

ערכה של ספריית Z עבור כל חוקר לא יסולא בפז - יכולה לחסוך אלפי ש"ח אם לא יותר, ולאפשר לכל אחד לחקור בכמעט כל תחום, כמו מקצוען.

מהבחינה הזו הוא קונטרה חשובה ל-JSTOR ודומיו, שבחלקם ממומנים ע"י מלכ"רים, אבל עדיין דורשים כסף טוב למנוי." (תודה לYuval Welis ).



ספריית Z מתחלקת ל2 מתחומים דיגיטליים :


1. מתחם ספרים דיגיטליים עצום בהיקפו

2. מתחם מאמרים אקדמאיים נרחב מאד !



מימשקי החיפוש

קל לחפש בין מיליוני הספרים בספריה הדיגיטלית שלהם, והממשק ידידותי למשתמש. זה מאפשר לכם לדפדף בין ספרים שונים מז'אנרים ונושאים שונים.

מימשקי החיפוש בספריה הדיגיטלית Z הם מאד יעילים ודומים למימשקי החיפוש של גוגל מבחינת פשטות וידידותיות . ניתן גם להוסיף מסנני חיפוש על פי שנים . אבל לא ניתן לחפש על מילות מפתח/תגיות נושא כמו במאגרי המידע האקדמיים הידועים כגון EBSCOhost

מבחינתי כמידען זהו חסרון רציני , אבל לסטודנטים ולחוקרים באקדמיה זה פחות רלוונטי. מה גם , שכמות מאמרי הFull -text בספריית Z הרבה יותר גדולה ומשמעותית בהשוואה למאגרים האדמאיים בספריות באוניברסיטאות.

הנה לפניכם ממשק תוצאות החיפוש שערכתי בספריית Z .





האנשים מאחורי הפרוייקט

ההנחה היא שמדובר בכמה עשרות מהנדסי תוכנה ומדענים לא מזוהים הפועלים באחת ממדינות מזרח אירופה ( ככל הנראה בולגריה , רוסיה והונגריה) וגם בגרמניה , שפיתחו גם שיטות דלייה מתחוכמות מאד להגיע לשרתי מחשב ומידע במדינות המערב ולהעתיק משם מצבורים אדירים של מידע דיגיטלי אקדמי .



האם Z-Library בטוחה מבחינת המשתמש?

התשובה הקצרה היא, כן, Z-Library בטוחה לשימוש. אמנם יש כמה חששות ואילוצים משפטיים לגבי הורדת חומר המוגן בזכויות יוצרים מפלטפורמה זו, אך המשתמשים עצמם אינם כפופים לבעיות משפטיות כלשהן.

מיליוני משתמשים מבקרים באתר, ולא קל לממשלה כלשהי לנקוט פעולה כלשהי נגד כולם. אבל ממשלות יכולות להורות לספקי שירותי אינטרנט לחסום את Z-Library מהרשתות שלהם.

לכן , פרוייקט ספריית Z מחליף כל העת כתובות אינטרנט, ולכן קורה , לעתים , שאינו נגיש לכמה שעות.

המול"ים האקדמיים מנסים כל הזמן לתקוף בחזרה ופונים לחברות ספקי האינטרנט לחסום את הגישה לספריית Z , אבל המשתמשים ( מיליוני סטודנטים ברחבי העולם וגם חוקרים אקדמאים ) למדו להתגבר על הבעיה על ידי שימוש בvpn ( VPN ראשי תיבות של Virtual Private Network בעברית: רשת פרטית וירטואלית או רשת פרטית מדומה).

בישראל אין עדיין חסימות מצד חברות ספקי האינטרנט .

לאחרונה, פנתה הנהלת אוניברסיטת הרווארד בארה"ב לממשלת סין וביקשה לחסום את הגישה לספריית Z בכל רחבי סין ואכן הם נענו מייד . אבל עשרות מיליוני סינים הורידו מייד תוכנות VPN וחזרו להשתמש בספריית Z.





כיצד מתחברים לאתר של ספריית z ?

אתה יכול להירשם ולהתחיל לגשת לספרים ולמאמרים של Z- Library בחינם.

עם זאת, ישנה אפשרות לתרום סכום קטן כלשהו המאפשר גישה יותר נרחבת לדליית והורדת המאמרים .

בניסוי שערכתי תרמתי 5 דולר וזכיתי לאפשריות הורדה כמעט בלתי מוגבלת.


תוכנית אורחים - את/ה יכול להוריד רק חמישה פרסומים ביום כאורח. יתר על כן, תהיה לך רק גישה מוגבלת לפונקציות המפתח של האתר, כגון היכולת להמיר קבצים לפורמטים של ספרים בשימוש נרחב.

תוכנית בסיסית - התוכנית מאפשרת להוריד 10 ספרים דיגיטליים מדי יום.

תוכנית פרימיום - כחבר פרימיום, את/ה יכול להוריד קבצים ללא הגבלה וליהנות מתכונות פרימיום רבות אחרות, כגון הורדה בלחיצה אחת, ממיר קבצים, תוצאות חיפוש נוספות ועוד ועוד .

בכל התוכניות מדובר בסכומים קטנים יחסית לדמי מינוי במאגרי המידע האקדמאיים במערב.



תכונות Z library

1. שורת החיפוש. סרגל החיפוש שימושי מאוד למשתמשים שמחפשים ספרים ספציפיים שהם מעוניינים לקרוא. הקוראים יכולים לחפש את הכותרת, הז'אנר, המחבר וכל מילת חיפוש טקסטואלית ( לא מבוקרת ) הקשורה לספרים או מאמרים באמצעות סרגל החיפוש.

2. בחירת שפה. משתמשים יכולים לשנות את שפת האתר. הם יכולים לשנות את שפת התוכן לשפה שנוח להם לקרוא.

3. מגוון תוכן דיגיטלי. ניתך לראות גם חדשות, מגזינים, ספרי שמע ורבים נוספים ב- ZLibrary. יש לה אוספים נרחבים של תוכן דיגיטלי מכל רחבי העולם.

4. גישה חופשית לספרים אלקטרוניים. משתמשים יכולים לגשת לכל הספרים האלקטרוניים הזמינים ב-Zlibrary בחינם. אין צורך לשלם עבור פרק או לכל ספר כדי ליהנות מהקריאה.

5. בטוח ומאובטח. Zlibrary בטוחה יחסית מפני תוכנות זדוניות ומאובטחת מפני האקרים.




In an effort to prevent blacklisting of domains (oftentimes by internet providers at the DNS-level in accordance with legal procedures Z-Library uses a homepage at a memorable domain. The homepage does not contain any infringing content, but instead lists many working mirror domains for different regions. These domains can be switched and do not need to be as memorable. For instance, some include numbers.

Z-Library Team claims to have servers in Finland, Germany, Luxembourg, Malaysia, Panama, Russia and the USA, and the size of their database is over 220 TB.






1,210 צפיותתגובה 1
bottom of page